Användarnamn: Lösenord:

Information Information

Många artikelförfattare vill gärna ha respons i form av konstruktiv kritik.

Hos Resejournalen kan man ge det dels genom att betygsätta artikeln och dels genom att ge artikeln en kommentar.

Nyckelord är ord som beskriver artikeln. Tryck på ett nyckelord för att hitta andra artiklar med samma nyckelord.

Information Annons
Två Thaifrälsta..21474 ggr
Hangzhou - The place..20213 ggr

Artiklar > Reseberättelser > Resan till den underbara staden Prag:

Resan till den underbara staden Prag

Publicerad: 2004-11-22 00.00  |  Senast ändrad: 2008-03-29 20.40

• Skriv ut
  • Betygsätt
  • Kommentera
  • Denna funktion gör det möjligt att bokmärka och dela med dig direkt till sociala nätverk.

Tjeckiens huvudstad Prag
Äntligen är dagen inne för den mest efterlängtande resan i hela mitt liv, nämligen en bussresa till Tjeckien och Prag.
Den staden som jag har sett flera underbar bilder på och hört berättas så mycket om under många år. Inte minst om alla namn staden hade fått under årens gång. Här är några exempel på vad man kallar Prag för - Den gyllene staden, Europas hjärta, Juvelerna i världens krona, Städernas stad, De hundra spirornas stad, Centraleuropas Paris och Rom, Europas vackraste stad, Den eviga kulturhuvudstaden och En utsökt juvel, och nu får jag verkligen veta om alla underbara namn stämmer på staden Prag som är Tjeckiens huvudstad och ligger mitt i Europa.

Den sex dagar långa bussresan till "Europas vackraste stad" Prag i Tjeckien, startade på tisdagens morgon klockan 6.30 den 26 juni 2001 från centrum.
Resan fortsatt sydväst ut i landet mot staden Helsingborg, men stannade till då och då för att ta upp resenärer efter hela vägen till Helsingborg. I Helsingborg mötte vi ännu en buss med resenärer som kom från olika orter i södra Sverige. Vi bytte då buss, för en buss skulle åka till Prag i Tjeckien och den andra ska åka till Paris i Frankrike. När bussbytet var avklarat, var det dags för en färjetur över Öresund från Helsingborg till Helsingör på Själland i Danmark. Vi åkte genom hela Själland i det danska, släta, natursköna landskapet, förbi stora gröna sädesfält till staden Gedser längst ner på Själland i södra Danmark. Där tog Tysklandsfärjan oss över till staden Rostock i norra tyskland. Det tar cirka två timmar att färja över Östersjön. Vi fortsatte resan i Tyskland ner mot Berlin och vidare genom Sachsen. På morgonen klockan 6.00 den 27 juni anlände vi till gränsstationen Zindwald. Vi hade då sovit en natt på bussen. Sedan fortsatte vi direkt till vårt hotell som heter ILF i ”den gyllene staden” Prag. När jag steg av bussen vid hotellet kände jag en sådan otroligt, ljuvlig känsla i hela kroppen, hela jag uppfylldes av välbehag och lycka på samma gång. Det var en underbar känsla att äntligen vara i Prag. Vi åt en ordentlig och efterlängtade frukost innan vi gav oss ut på den första utflykten klockan 10.00, som var en guidad stadsrundtur i Prags gamla stadsdel.
Vi åkte buss till gamla sta´n i Prag, sedan måste vi promenera, för det fick inte köra några bussar i den gamla stadsdelen. Stadsrundturen börjde med att vi gick in genom en enormt stor portal till gamla stan. Jämt innanför portalen stod två vackra byggnader, en av byggnaderna var ett kloster från 1200-talet. Den andra byggnaden är ett bibliotek. Vi fortsatte vandringen i gamla sta´n med sina trånga, små mysiga kullerstensgator, historiska vackra kyrkor, hus och byggnader en del från såväl romersk stil som renässans och även i barockstil. Jag kände det som att jag hade komma tillbaka flera århundraden i tiden. Det fanns så många fina byggnader att titta på så jag var alldeles betagen av allt det vackert. Jag hade fullt upp med att fotografera allt. Under tiden som vi guidas runt i gamla staden var det en mängd turister från olika länder som liksom vi guidades. Man hörde olika språk och såg massor av människor runtomkring sig hela tiden.
Den kyrkan som jag tyckte var finast, var den sagolika Loretakyrkan med sina guldtorn, byggd på 1600-talet.
Týn kyrkan som egentligen heter Jungfru Marias kyrka som börjades bygga 1365 men blev inte klar förrän 1511 den var då den mest betydelsefulla kyrkan i hela Prag. Kyrkan har två torn som har uppkallas efter Adam och Eva. Alla kyrkor som vi såg på rundvandringen var katolska.
På Lillsidans torg står Sankt Nicolauskyrkan Prags mest manifika barockkyrka och Sankt Veits katedralen i gravkammare är de böhmiska kungarnas begravningsplats, här ligger bl.a. Karl IV begravd.

Astronomiska klockan på Rådhustorget.
En av Prags största attraktioner ligger på Rådhustorget och är den astronomiska klockan utanför på torget står det jämt fullt med turister som väntar på att klockan ska slå. Då öppnas två små portar över själva uret och man kan då se några fint utskurna träfigurer, som är apostlar, gå förbi. Förutom tiden får man också veta solens och månens ställning i förhållande till jorden.

På Rådhustorget ligger Rådhuset som är det äldsta huset i hela Böhmen. Alla hus och byggnader är rikt utsmyckade med änglar, små bårder, små och stora torn, svängda mjuka rundade tak och runt fönstret med diverse utsmyckningar i husets fasad. De flesta husen är från 1500-talet, men det finns också byggnader från 1300-talet.

Karlsbron
Vi har nu kommit fram till den berömda Karlsbron som går över Vltava eller Moldau som floden också kallas. Denna flod rinner genom hela Prag. Karlsbron är den mest besökta av alla turistattraktioner i Prag, den nuvarande bron är från 1357 med en träkonstruktion från 900-talet som bron är byggd på. Karlsbron är dekorerad med ett 30-tal stora och vackra skulpturer. Utefter hela brons sidor står det försäljare som säljer minnessaker från Prag, konstnärer som målar porträtt av turisterna, och diverse musikanter av alla slag som sjunger och spelar folkmusik, jazz och melodier av Beethoven, Mozart och även av de stora tjeckiska kompositörerna som Smetana och Dvorák.
Vi avslutade stadsrundturen med kaffe på ett lugnt och mysigt café på en gata nedanför huvudgatan. När vi hade haft fika pausen tog vi sedan tunnelbanan till vårt hotell. Efter den stadsrundturen på några timmar var vi ganska så möra i våra kroppar när vi kom tillbaka till hotellet. Checkade vi in på hotellet och packade upp våra resväskor, som hade stått i ett förvarings rum på hotellet under tiden vi var på rundvandringen, eftersom vi inte fick tillgång till våra rum förrän på eftermiddagen. Sedan vilade vi en stund, innan vi på kvällen intog en utsökt tre rätters middag med vin till, på hotellets restaurang. Det är framför allt väldigt billigt i Tjeckien, så man kunde verkligen kosta på sig att äta de finaste maträtterna som serverades i Tjeckien. Middagen för två personer kostade bara etthundrafyrtiokronor i svenska pengar, vinet var då också inräknat.

På torsdagens morgon, 28 juni, var det åter dags för en ny utflykt den här gången till staden Podébrady, där det ligger en av de många kristallfabrikerna som finns i Tjeckien. Vädret var varmt och en vacker gyllene gul sol strålande på den klarblå himmel. Vi åkte sydöster ut från Prag i det härliga böhmiska landskapet, efter hela vägkanten var det planterat körsbärsträd som långa alléer, med mörkröda välmogna körsbär på. Tjeckien är ett kuperat landskap -det finns både höga höjder och slätt lågland.
Vi fick en guidad rundvandring på Kristallfabriken men vi fick inte fotografera inne i själva fabriken. Över hela Europa är Tjeckien välkänd för sina många kristallfabriker. Föremål av kristall som kommer från Tjeckien brukar vara märkta med en lite etikett som det står böhmisk kristall på. Det är bra kvalité på kristallen och den är väldigt billig. Så det blev en del inköp av böhmisk kristall.
I Tjeckien kan man inte dricka vattnet direkt ur kranarna utan man får köpa eller hämta vatten från olika vattenbrunnar. En sådan vattenbrunn besökte vi i Podébrady och vattnet som vi fick dricka var kolsyrat när det kom upp ur brunnen. Det tyckte alla var lite underligt och inte alls som vi svenskar var vana vid, men det var kallt och väldigt gott vatten när det var kolsyrat.

Färden gick nu vidare till Kutna Hora.
På 1200-talet upptäckte man att det fanns stora silverfyndigheter i omgivningarna kring Kutna Hora. I nästan tvåhundra-femtio år var Kutna Hora Böhmens mest betydelsefull stad efter Prag.
En mycket stor del av stadens rikedomar användes till att smycka Prag och till att bygga stora kyrkor i Centraleuropa.
I slutet av 1300-talet bodde här lika många människor som i London. Mot slutet av 1500-talet sinade gruvorna och välståndet tog därmed slut.
I Kutna Hora gick vi på en rundvandring, även där finns det många gamla sevärdheter. Vi äter lunch på en restaurang som heter Stará Fara, servitrisen som arbetade där kom från Sverige. Från Kutna Hora åker vi vidare till en förort som heter Sedlec där besöker vi den berömda benkyrkan och också kallad ”Dödskapellet”. Där ligger en gammal munkkyrkogård med ett gammalt gotiskt kapell. I detta finns det mängder av människoskelett. Av cirka 40 000 skelett gjorde Frantisek Rint år 1870 fyra jättelika kyrkklockor av ben, en i varje hörn av kryptan, och hela väggar av skelettdekorationer. Han byggde till och med en stor kandelaber av kroppens alla ben. Det byggnadsmaterial som blev kvar finns numera förvarade bakom galler inne i kapellet där ligger de fint och prydligt staplade på varandra. Ett besök i detta kapell är minst sagt ett måste om man är i Tjeckien. Det är en omskakande upplevelse att se alla skelett upphängda som dekorationer inne i kyrkan. Det var den tredje dagens utflykt.
Den fjärde dagens förmiddag, alltså 29 juni, var det åter dags för en av de härliga utflykterna. Den här gången var det ett besök på en av Prags största marknader som var beläggen i utkanten av Prag. Där gjorde vi flera bra och billiga fynd på kläder mm, och där passade jag även på att köpa presenter till barn och barnbarn, mamma, pappa och min syster med familj, för där kunde man verkligen pruta bra mycket på det man köpte.

Båtturen på Vltava eller Moldau
Samma dag på eftermiddagen var det båtutflykt på den härliga solbelysta, blågrå floden Vltava eller om man hellre vill säga Moldau, båda namnen är rätt. Ombord på båten i restaurangen var det underhållning med romantisk musik och sång, de spelade bland annat Vltava av Bedrich Smetana som är en av mina stora favoriter. Det var underbart att höra de vackra tonerna under tiden som vi åt ett stort och härligt smörgåsbord med många av Tjeckiens härligheter på, bland annat en vit ost som jag blev speciellt förtjust i och som var jättegod. Efter det att vi hade avslutat middagen, gick vi upp på övre däck. Därifrån kunde vi se flera vackra broar som vi åkte under bland annat Karlsbron och från båten såg vi alla vackra gamla byggnader som låg längst med stranden. Eftermiddagen och kvällen gick alldeles för fort.

När vi återvände hem till vårt hotell, höll solen på att gå ner bakom horisonten och den mörka natten sänkte sig stilla ner över Prag. Det var underbart vackert att se Prag, när det blev mörkt med alla lampor och lysen som fanns överallt. Det kändes som jag befann mig i en dröm. Även hela denna dag var det strålande vackert väder.

På femte dagens förmiddag, 30 juni, sprang vi runt i alla affärer och inhandlade massor med varor, för det var sista chansen att köpa något i Prag, för klockan 16.00 på eftermiddag var det avresa tillbaka hem till Sverige och lilla Degerfors igen. Det var inte så roligt och jag ville absolut inte åka hem, för jag trivdes så bra i Tjeckien och njöt verkligen varje dag som jag var där. Aldrig förut har jag trivas så bra i något annat land än i Sverige, men med Tjeckien var det helt annorlunda för jag mådde så bra hela tiden och trivdes verkligen där. När bussen rullade ut från hotellet på lördagseftermiddagen hade dagarna gått alldeles för fort. Men det var ännu en sevärdhet kvar att titta på, för på hemvägen några mil före den Tyska gränsen skulle vi stanna och besöka ett gammalt koncentrationsläger i staden Terezin.
Terezin är en gammal stad, grundad på 1780-talet.
I oktober 1941 beslutade Reinhard Heydrich och det nazistiska överkommandot att göra om hela staden till ett judiskt ghetto för att användas som genomgångsläger för judar som skulle transporteras vidare till Auschwitz. Under våren växte iden fram om att göra Terezin till museum tillägnat speciellt det judiska ghettots historia. Stadens ursprungliga invånare flyttades bort och transporter med judar började anlända. Inom ett år hölls närmare 60 000 judar internerade här under de mest svåra, tänkbara förhållanden. Vid slutet av kriget hade nästan 300 000 judar deporterats till Terezin och vidare till andra dödsläger, framför allt Auschwitz. Bara cirka 17 500 fanns kvar här vid befrielsen den 8 maj 1945. De judar som internerades i lägret fick ha en egen orkester för det skulle se så idylliskt ut som möjligt och ge sken av att människorna i detta ghetto levde ett harmoniskt liv. Verkligheten var en helt annan. Vi gick inne i koncentrationslägret och tittade i de rummen som oskyldiga människor hade gasades till döds, kände vi alla en sådan kuslig känsla i hela kroppen av obehag och man mådde faktiskt illa när man hade gått igenom hela koncentrationslägret och började tänka på att allt det här hemska har hänt i verkligheten.

Stämningen i gruppen var ganska tryckt efter vandringen runt i koncentrationslägret. Det blev plötsligt väldigt tyst alla kände sig illa till mods och vi pratade inte så mycket med varandra när vi gick till bussen. Vi åkte nu vidare mot tyska gränsen och till Dresden. I Dresden stannar vi och åt kvällsmat innan vi fortsätter vidare till färjan i Rostock. På morgonen färjar vi över Gedser i Danmark. Därifrån åker vi norrut i Danmark till Helsingör och tar färjan tillbaka till Helsingborg och är åter i Sverige. Bussen åker nu mot våra respektive hemorter.
Jag kan berätta att alla underbara namnen stämmer utom ordentligt bra på Prag, för det var den vackraste stad jag någonsin har varit i. Det går inte med ord beskriva hur förtjusande och vacker staden är. Man måste åka dit själv och se alla sevärdheter som Prag har att bjuda på och uppleva det vackra med egna ögon. Även andra städer i Tjeckien är värda ett besök. Jag längtar så mycket dit igen och känner att jag måste resa ditt fler gånger, för sex dagar var alldeles för lite med tid när det var så många sevärdheter. Det var flera turistattraktioner som jag aldrig fick tillfälle att se, trots att jag var med på alla utflykter som ordnades av resebolaget, de dagarna vi var i Prag, men som jag verkligen känner att jag vill se, så det blir nog snart en resa ner till Tjeckien och Prag igen. Men då blir det minst två veckor som jag kommer att stannar där.

Den här resan var min första längre bussresa. Jag hade alltid förut bara åkt med flygplan. Men hädanefter kommer jag alltid att resa med buss när mina resmål är i Europa. När man åker med flygplan direkt från en stad och landar i en annan stad, då får man aldrig se eller uppleva naturen, djuren, landskapen och alla städerna som man åker igenom i de olika länder man passerar på vägen ner till och hem från resmålet. Det finns verkligen mycket att både se och lägga märke till under resans gång, så jag rekommenderar verkligen bussresorna.

Det finns faktiskt en nackdel med Prag och det är alla fingerfärdiga ficktjuvarna som finns överallt där. Vi fick hela tiden vara på vår vakt så vi inte blev bestulna. När vi var på våra utflykter var det minst två personer varje gång i vårat sällskap som blev bestulna på pengarna. Det gick så fort så ingen av oss andra märkte när någon blev utsatt för ficktjuvarna.

Tjeckiens Flagga

Hotell ILF här bodde vi

Vy över Prag

En av många fina byggnader i Prag

En av många gamla fina kyrkor

Den sagolika Loretakyrkan med sina guldtorn, byggdes på 1600-talet.

En av många fina gamla byggnader i gamla stadsdelen i Prag

Båtturen på Vltava eller Moldau

Ingång till koncentrationslägret i Terezin (Tjeckien)

Nationalkyrkogården här är cirka 10 000 offer begravda.

Största öppningen i muren leder till en underjordisk gång.

I cellerna trängdes omkring 100 fångar

Av:  liliang

• Skriv ut
  • Betygsätt
  • Kommentera
Betygsätt artikeln
Logga in för att betygsättaLogga in för att betygsättaLogga in för att betygsättaLogga in för att betygsättaLogga in för att betygsätta(Logga in för att betygsätta)
Läst: 29449 ggr | Betyg: 0,00 (0 röster)

Kommentera artikeln

Du måste vara registrerad och inloggad för att kunna kommentera.

Det finns ännu inga kommentarer. Bli först med att kommentera den här artikeln!

Bli värdfamilj

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)