Användarnamn: Lösenord:

Information Information

Många artikelförfattare vill gärna ha respons i form av konstruktiv kritik.

Hos Resejournalen kan man ge det dels genom att betygsätta artikeln och dels genom att ge artikeln en kommentar.

Nyckelord är ord som beskriver artikeln. Tryck på ett nyckelord för att hitta andra artiklar med samma nyckelord.

Information Annons

• Skriv ut
  • Betygsätt
  • Kommentera
  • Denna funktion gör det möjligt att bokmärka och dela med dig direkt till sociala nätverk.

14 juli 2003, Äntligen var det dags! Vi skulle till Thassos! Jag och Alma hade väntat på denna dagen ända sen i Februari, och nu äntligen skulle vi åka. Taxin stod utanför och väskorna var inpackade. Vi tog ett sista farväl av hennes rum och gick ut till taxin. En timme senare steg vi av på Kastrup. Väl där fick vi sitta och vänta länge. En ganska trist väntan om jag inte minns fel, men med kameran i högsta hugg gick tiden i alla fall framåt.. Incheckningen gick bra, nu skulle vi bara behöva vänta lite till innan planet skulle lämna Köpenhamn.

Ja och så blev det äntligen dags att gå ombord. Det kändes verkligen som att alla var laddade inför en härlig Greklands-semseter. Jag somnade nästan direkt, men blev väckt av att Alma och Frasse satt och skrattade åt mig när jag sov, men jag bjöd på det, vi skulle ju ändå till Grekland!;)

Landningen i Kavála blev lyckad, vi kraschade inte och alla klappade i händerna. Nu skulle vi ut och möta den grekiska atmosfären.
Första intrycket: blev lite besviken på att det var så molningt, men jag sa inget. Och värmen kunde jag ju inte klaga på!
Bussen körde ner oss till hamnen, där vi skulle vänta på båten som skulle ta oss ut till Thassos.
Båtresan var tråkig. Det kom nåra grekiska gubbar och spelade dragspel, men annars var båtfärden rätt händelselös.

40 minuter senare var vi framme vid Thassos. Jag kände glädjen komma! Alla medresenärer sprang omkring som yra höns, och reseledaren försökte samla ihop alla och in i bussen. Vi blev avsläppta sist.
Vi möttes av Villa Thetis underbara trädgård. Olivlundar överallt och för att inte tala om den vackra poolen! Vi satte oss ner och väntade på att våra rum skulle bli färdiga. Alma och jag fick det största rummet på hotellet. Balkong runt hela rummet och stort och rymmligt var det. Vi kallade det för lyxsviten. Okej det går inte att jämföra med ett rum på ett lyxhotell, men jämfört med Mats och Lottens så var det verkligen fint.
Det första vi gjorde var självklart att ta ett dopp i poolen. Det var så obeskrivligt härligt!!
Kvällen kom och det var dags för att gå ner till hamnen i centrum och äta. Det finns inget mysigare än tavernor fulla med gäster längs hamnpromenaden. Centrum var också mysigt. Inte för stort och inte för turistigt, helt enkelt perfekt.

Veckan flöt på och vi ville aldrig att den skulle ta slut. Men som vi alla vet har allt det goda också ett slut, vare sig vi vill det eller inte. Men det var mycket vi skulle hinna med innan det var dags för hemresa.

Resans andra dag hade vi en slappedag vid poolen. Det var inte mycket folk som låg och solade där, och alma och jag bestämde vilka solstolar som skulle bli "våra" direkt.
På kvällen gick vi ner till hamnen och åt på "Simi" världens underbaraste ställe. Mats blev direkt polare med inkastaren, och jag och Alma spanade in servitören med de fina ögonen. Har nog aldrig ätit en godare tsatziki än den vi fick där.

Tredje dagen såg pretty much ut som den förra. Det var meningen att vi skulle äta på samma ställe som dagen innan, men på nåt sätt lyckades vi komma in på konkurrenternas restaurang, i tron om att det var den andra.. Eller ja, jag och Alma förstod ju direkt att vi kommit in på fel :P Det kändes som vi svek vår kära servitör och inkastaren, Stickan, som han så fint blev kallad.

Fjärde dagen var det dags för lite allmänbildning om vårt vackra resemål, så vi åkte på ö-rundtur. Kanske inte så intressant för oss ungdomar, vi tyckte det var rätt tråkigt, men nu när jag tänker tillbaka på resan känns det ändå som att det var bra att vi åkte på den där rundturen. Vi besökte bl.a. ett nunnekloster, och lite gamla ruiner. Svettiga blev vi i alla fall av att vandra upp och ner på stigar. Sen var vi inne i en kyrka och mats köpte honung.
Vi tog en liten paus vid Alyki, en helt underbar fin strand! Tyvärr kunde vi inte stanna där så länge innan bussen skulle köra vidare. Sista stoppet gjordes vid Golden Beach. Helt underbart där också! Hade inte servitörerna där varit så förbaskat sega så skulle vi hunnit bada innan det var dags att åka tillbaks till hotellet.

Fredagen hade vi inget kalasväder på förmiddagen. Det var molning och blåsigt och till och med kallt! Sen började det att blixtra och regna, och det började brinna i bergen, så vi fick se helikoptrar som åkte upp med vatten från havet och släckte branden. Nya norskar kom också till hotellet, och dom snodde våra solstolar! Nej tack det räckte med de vi redan hade där! Det gick i alla fall inte att undvika att de fanns där, det gjorde de klart för oss.

Nästsista dagen, dags att ta taxi-båt till Golden beach. Första gången på hela resan som vi badade i Medelhavet! Förstår inte varför vi inte gjorde det tidigare. Härligt var det i alla fall! Varmt och skönt i vattnet, fast rätt packat med folk på stranden. Båtresan tillbaks var härlig, vi låg och solade och hade det allmänt skönt. På kvällen tog vi en shoppingtur och köpte jättefina handukar med grekiska flaggan. På natten kom det in en katt som hade hoppat upp på vår balkong och smitit in genom den ena balkongdörren. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Som tur är, är Alma djurvän och lyfte ut katthelvetet från vårt rum.

Vår sista dag på Thassos spenderade vi hela dagen vid poolen. Vi blåste upp våra luftmadrasser och flöt omkring i poolen, Så underbart det var! Och norskarna höll sig borta:) Självklart åt vi på Simi sista kvällen, kunde ju inte svika dem. Kändes tungt som fan att gå och lägga sig sista kvällen, vi ville verkligen inte åka hem!

Bussen hämtade oss 06.15. Det var så sorgligt att lämna hotellet. Så tungt att behöva lämna det grekiska livet bakom sig. Jobbigt att behöva veta att livet där fortsätter fastän vi har åkt hem. Men vi kommer tillbaka, sommaren 2006, var så säkra! Det är lätt den bästa resan jag har vart med om i hela mitt liv! Så vackert och oexploaterat, och inte mycket turister alls. Det blev en resa som vi aldrig kommer glömma, eller hur Alma?

Den underbara stranden i Alyki

Hamnen där vi brukade äta, så vackert!

Villa Thetis

alma och jag i alyki

Golden Beach

Av:  louise

• Skriv ut
  • Betygsätt
  • Kommentera
Betygsätt artikeln
Logga in för att betygsättaLogga in för att betygsättaLogga in för att betygsättaLogga in för att betygsättaLogga in för att betygsätta(Logga in för att betygsätta)
Läst: 24927 ggr | Betyg: 3,00 (1 röster)

Kommentera artikeln

Du måste vara registrerad och inloggad för att kunna kommentera.

andersbjork (från Göteborg skrev 2011-12-18 11:31):
Det ser verkligen härligt ut! Funderar själv på att åka till Thassos och hittade den här sajten: http://www.thassosgrekland.se och din reseberättelse bekräftar verkligen bilden av Thassos som en härlig ö i Grekland.
torbjorn (från Kyrkhult skrev 2010-10-25 20:02):
En intressant berättelse !

Bli värdfamilj

merVäder.se | Väderprognos, väderkarta, 5 & 10-dygnsprognos

Annonsera på Resejournalen
  Kontakta oss / Rapportera fel © Copyright 2003-2011 Resejournalen (Version 3.5.15)